Monday, January 08, 2007

LIFE IN ESTET












Weekend, spent time with hubby di paloh. Alhamdullilah, hujan dah tidak sekerap bulan yg lepas. Air yg naik di jalan2 exit ke kluang and yong peng dah surut and bolela aku balik bercuti bersama hubby. Tak ada banyak yg berubah sepanjang minggu ini. cuma, kawasan estet yang ditenggelami air dah surut and the impact...wow..memang agak terukla...banyak palm oil yg tumbang, tanah lumpur naik agak tinggi di kawasan estet, and I think kawasan estet FELCRA sahaja yang still ada air...maybe sebab kawasan Felcra tu mendap skit kut..sayangnya aku tak sempat nak amik gambar kawasan banjir..tak apalah....kawasan paloh tak terjejas teruk seperti mana kawasan banjir di muar, batu pahat, segamat and etc. Alhamdullilah...estet hubby pun tak terjejas...alhamdullilah, estet dia near to pekan and di kawasan tinggi.

life in estet? well...for certain people, it might be boring...dependla...banyak jugak advantages dia...for example, you dont have to worry about cost of living..memang rendahla compare to KL. you dont have to think about paying electrical bil, air ke...bil telifon ke..its all provided by the management. but for staff - ada limitla....at least kalau aku satu family kat sini, memang tak yah pikir sangat pasal belanja umah...ayam - fresh punya, sayur, well..dependla...kekadang tu you can get the fresh one...cuma ikan, agak expensive and not fresh at all...maybe sebab supply from outside..and yg paling penting sekali - SAVING..memang ada...nak belanja apa sangat....kalau ko jenis boros, memangla...

but to tell you the truth, most of the staff kat dalam estet ni, yg aku perasan, paling koman, depa ada keta kancil..most of them, pakai wira. yg tak tahan tu, ada yg pakai waja tu..alahai.motor, tak yah cakap la..aku rasa memang wajib dalam estet ni ko pakai motor..kalau tak, ko nak masuk field mcm mana...



pekan paloh kecil jer..but sufficient. ada stesen KTM, bank (maybank and bsn), kilang, kedai makan - banyakla jugak, kedai runcit lagila..., cuma yg tak ada KFC, Mcdonald, or Pizza..huhuhu...setakat nak cari bekalan makanan, beres jer...kalau terasa boring tu, bole ke yong peng, kluang (which will take you almost 20-25 minutes by car) or batu pahat..tak jauh..cuma nak ke segamat (lalu jalan kampung) sakit skitla...kiri kanan kelapa sawit.

kalau nak tahu, kul 5.30 pagi, loceng akan berbunyi - time keja (friday cuti kay). memang satu estet leh dengar and kuat GILER. aku kalau tido mati, memang tak dengar..kalau tak, ko bole bangun subuh terus..and then, at 6.10 am, harvesters and staff dah berkumpul for 'master' (punch card), the assistant manager (AM) will brief them on their tasks for the day. and then, after about 1/2 hour or more, you dah masuk field. most of the staff kat sini, local, indonesian, some from india and bangladesh..but yang paling ramai, indonesian and local indian.

tasks will include:

1. harvesting - potong tandan buah yg masak;
2. weeding - meracun;
3. prunning - kutip buah yg luruh (ini wajib sebb nak jaga kawasan kasi bersih and tak der anak pokok yg naik.
4. research - well...aku tak berapa surela..yg ni bukan dalam bidang tugas hubby..so aku pun tak tahu banyak sangat;
5. kilang - each estet ada kilang sendiri tau...so after harvesting tu, terus dibawa ke kilang. dalamla jugak...

one of the task is - susun pelepas...aku tak ingat istilah apa hubby aku bagitau dulu



weeding


weeding - pakai tractor


insofar, ini sahaja yg aku leh fikirkan...staff yg lain- tugasnya bersihkan rumah majikan and staff kerani. umah hubby aku, adala makcik ni yg bersihkan...kecoh jugak mulut dia..kekadang tu, bole sakit jiwa gak aku dibuatnya..huhuhu..tapi, trick dia, masuk telinga kanan keluar telinga kirila.

hubby aku, masuk keja kul 6.10 pagi, rest at 10.30 (itupun kalau dia rest), continue his work at 11.30 until 2 pm and rest for an hour..lepas tu, sambungla sampai kul berapa yg perlu..yg selalunya, sepanjang aku duk kat sini, paling awalpun, kul 5.30 pm and paling lewat, after 8.00 mlm..ayooo....aku pun tak tahu nak cakap apa..as a wife, you memang kena ada kesabaran and pengertian sebenarnya. kalau you tak faham dengan keja your husband, then there is no need for a wife...cheeeee.hehehe.
but its true...as a wife, aku memang dah accept life mcm ni sejak hubby accept offer by the KLK. lagipun, mana boring pun....rumah yg dia bagi,besarla jugak...ada banyak keja yg leh ko buat..then , kawasan luar umah pun besar jgk...nak tanam apa pun leh. nak kata, life tak ada...ada sebenarnya..tapi kalau ko sorang2, memang sakitla jugak. most of the AM yg hubby kenal, live separately from their wife and family..ada yg stay togerther..but most of them, live separately. so, you will have to get use to it.

okla...chow.

1 comment:

Kerol said...

correction:-
1- X - susun pelepas
/ - susun pelepah(frond stacking)

------

yg tuang baja dlm mesin tu dipanggil teknik mechanical manuring (EMDEK).

kehidupan di estet memang best pada aku la..memang aman. duit tak banyak kuar sebenarnya..itu memang betul(kecuali boros skala 9.2 richter).

tapi local citizen memang ramai tak minat keje dlm estet...tak pasti apa sebabnya.