Monday, January 29, 2007

Perkahwinan

read an article in saifulislam.com about 'Erti perkahwinan - yang dibina atas perjuangan'. tersentuh sebenarnya....mengingatkan diri sendiri yg aku bukan keseorangan sebenarnya. hopefully, ustaz tak kisah kalau saya masukkan dalam blog saya petikan nasihat senior ustaz ...

"Dalam soal berumah tangga, janganlah terlalu memilih dan hanya mencari yang paling sempurna. Jika kita mahu yang paling sempurna, maka nanti apabila kita membuat keputusan untuk menerima seseorang, kita menganggapnya sebagai seorang yang sempurna. Jika rumah tangga dibina atas fikiran seperti itu, kita tidak expect sebarang kekurangan. Maka selepas berumah tangga, hanya kekurangan isteri sahajalah yang sering terlihat di mata, kerana kita menjangkakan kesempurnaan. Terimalah seseorang, seadanya. Kebaikannya disyukuri, kekurangannya diredhai”, (saifulislam.com)

memang benar - jgn memilih seseorang kerana kesempurnaan...kerana kesempurnaan itu tiada dalam satu perhubungan..and jgn terlalu demanding...when you love someone, it should be unconditional love..it is how you give and take...mengharapkan balasan dalam setiap perhubungan tidak akan mendatangkan sebarang kebahagian pada diri sendiri and partner...emmm..aku bukanlah tempat yg sesuai utk dijadikan rujukan...sekadar berkongsi apa yg pernah aku lalui..

dulu, masa hubby amik keputusan ke johor - his main concern is aku...aku tengah pregnant 5 months masa tu...most of my family were against his decision...mana taknya...aku faham kalau depa tak bagi pun...tapi kami dah sebulat suara..yup, its not easy...it took a lots of my kekuatan utk tidak menangis and give up...kalau korang kata senang - aku ingin melihat di mana kesenangan yg ko maksudkan....

and aku harus akui - life is not easy if you set your mind as that...percayala....and aku rasa aku mahu jadikan pegangan ustaz as pegangan aku... kuantiti is not important but quality is...its how you spent your time with your hubby and children even if they are far away...

believe me...kepenatan tidak akan terasa bila bersama depa...ko cuma akan terasa penat bila keseorangan...emmm...


"Rumah tangga dibina bukan hanya atas cinta, tetapi juga pada saling mempercayai. Jika Allah sudah diingkari, siapa lagikah yang boleh dijadikan tempat meletakkan kepercayaan? Dosa semalam akan pasti menjadi kecurigaan hari ini, esok dan selamanya" (saifulislam.com)

2 comments:

Anonymous said...

........Dosa semalam akan pasti menjadi kecurigaan hari ini, esok dan selamanya.................

Caner tu???? perlu ke kt critekan sume kisah silam pada org yg tersayang.. sedangkan suami depan mate pun kt bole curige apatah lg jauh dimata,,

aku akui aku x sekuat ko.. tabik kat lu beb ... aku tetap aku... kene set sume persediaan sblm layari alam rumahtangge.. sbb aku tau batas kemampuan aku.. lagi pun, sbg persediaan gak kalo ade pape terjadi selepas kahwin...

For me perkahwinan is 1 kehidupan br yg jauh mencabar tahap keimanan aku..

Ya Allah kuatkanlah imanku... perkukuhkanlah akidah ku.. Aminn..

sit said...

emm...baik aku bagi ko advise yg bos aku bagi...

sebelum kawin - lay out your card - apa yg ko suka, apa yg ko tak suka, rahsia yg ko rasa ko nak share, ko ni perangai mcm mana and etc...and hear from him also..let him lay out his card...

bagi aku - advise yg bos aku bagi - memang munasabah and rasional sebab apa...well...aku dah mention awal2 kan - aku bukanlah tempat yg bagus utk dijadikan rujukan tapi sekadar berkongsi seusia jagung perjalanan aku sebagai org yg berkeluarga...

life is that way...its up to you...jgn nilai kekuatan ko dari segi kekuatan org lain..sebb perjalanan and ujian seseorang tak sama..ko tengok aku mcm ni...sebenarnya aku tak kuat pun. mcm aku cakap - after the ujian atau masalah, baru ko realise yg this is part of life... you cannot take it for granted...anything - friends yg ada di sekeliling ko, family, person that you love and etc. do you want to know...i read something interesting yesterday - sesambil aku nak tunggu tren ketapi sampai..jap ek

' Bersangka baik dengan semua ketentuan Tuhan. Apa yg Tuhan tentukan adalah terbaik utk kita dan utk semua org di sekitar kita. Org yg jahil tidak nampak hakikat ini '.

Dr. Fadzilah kamsah - langkah bestari isteri mithali.

so, enab.....ko sebenarnya kuat...sepanjang 6 tahun aku kenal ko (lamanya....betul ke aku kira tu...ko kira jap), aku tahu dengan siapa aku berkawan...and i know you..believe me...when the hard time comes, insya Allah, ko tahu ko kuat........