Thursday, July 17, 2008

update

been busy these past few days. usually when amani and fifi fall asleep i took the chance to clean up the house, laundary, or online. but because this is july- raining season in johore, so i took this oppurtunity to start my latest project..wanna know what?

gardening.

sawi, bendi, kacang panjang, lada, cili padi, kangkung, kobis and carrot dah tumbuh. cuma tunggu kacang pea and kailan jer.maybe sebb setiap petang hujan, so ianya memudahkan aku utk mencangkul and tanam mana yg patut. tanah memang dah lama dibuat batas (minta tolong budak2 indonesian kat sini) tapi sawi aku mati sebb panas sangat last month. this month, happynyer aku bila dari benih dah bercambah besau. dapatla merasa hasil tangan sendiri.
aiks..jgn disangka aku ni tak reti nak berkebun ek. dulu masa duduk ngan mek (nenek aku) kat kg, aku ler yg dia heret ke kebun. dari buat batas sampailer kutip hasil...aku dah merasa panas terik berjemur. until today aku tabib mek...dia dah tua.tapi skitpun dia tak tunjuk sakit badan depan2 aku. cuma last visit aku nampak sangat wajah tua mek. sedih? haih..tak tahu ler nak ckp mcm mana. org tua tu yg besarkan aku dari kecik, dia yg duk bela aku. selalunya kalu aku pi pasar pasir puteh, most of the elders yg kenal mek panggil aku anak mek. sbb kulit aku sama mek kut.hahahaha..tak derla.
nantila aku amek gambau kebun mini aku tu ek. cheehh....
actually aku nak bercerita pasal amani and fifi ni....she's 9 months old already. another 3 months to go before she's one year!! wah. cepat tul masa jalan ek. gambau kat bawah ada gigi dia. nampak tak? this week amani garang betul dgn kakak dia and with me too..kalu dia nak marah, tangan dia gerak2 nak capai aku and fifi. nak buat aper? she wants to bite us. sian fifi. tapi selalunya fifi yg duk marah2 adik dia balik. last sunday, maybe sbb dia geram sangat kut dgn amani yg duk balas menjerit, fifi nearly gigit kepala adik dia. nasib baik aku ada. kalu tidak, aperler yg aku nak bagitau kat ayah depa ni. bawak amani lari dalam bilik. itu shjla penyelesaiannya kalu aku tak nak berangin. depa ni dah pandai tunjuk tanda2 memberontak kalu tak bagi apa yg depa nak. adakah aku memanjerkan depa? emm... huby cakap aku ni gayang dgn anak2.
there were times i have to be garang. (most of the time)...bukan sengaja..time ni fifi nak attention more than amani. her imagination and mind are developing really fast. am trying to teach her how to pronounce and recognize objects and animals. so far, i have to hide her flash card or else hancus ler. so, everytime amani starts to manja2 with me, she will show her tantrum. i have to solute those who have more than 2 kids and raising them byself. really solute. lebih2 bila anak2 cepat membesar these days. kan?




walaupun aku garang dgn anak2, depa tetap cari aku bila ada apa2. time sakit lagila, walaupun selsema.lagila manja.

No comments: