Friday, July 25, 2008

six months

when amani and fifi turned 5 months old, i counted days until they turn 6 months. why? simple..a month for celebration. finally i can feed them with real food. celebration la tu...

as for fifi, maybe sbb i'm a new mother so excited tu terlebih2 sampai beli geber, nestum and etc. well, tak berapa elok sebenarnya (dependla..ini pendapat aku jer ehh). so when it came to amani turn, i dont really fed her nestum - lagipun dia memang tak nak. so most of the time, i cooked bubur nasi and puri buah. of course bubur nasi tu kena make sure lembik sesangat supaya tummy dia tak terkejut. take turn dgn masak puri buah and puri patato supaya dia tak jemu. lagipun time ni crucial kalu tak jaga betul2 apa yg dia makan. takut nanti dia ada sembelit, susah nanti.

kesian kat anak..lagi2 kalu mothers yg mcm aku ni...have to admit aku paling takut nak sumbat punggung anak dgn medicine cair yg memudahkan pembuangan air besar anak. tak pernah pun aku pegang and memang tak kan nak...aku tak berani.. so, alternatif lain, make sure bubur tu ada sawi, epal hijau and selalula urut perut anak (mcm dalam Nona- URUTAN BAYi).

i am blessed sbb amani and fifi paling suka makan bubur sawi (sawi kan ada banyak jenis, so pandai2 la bergilir2).

yg paling elok, jgnla kerap sangat masak bubur nasi with kentang. kata maksu huby nanti bertambah gebula kemontelan anak tu..(jarangkan2 la...memangla manis masak bubur nasi with kentang- yum yum). no wonder fifi cepat sangat membesar...dulu aku selalu sangat campur2 nasi and kentang. time amani, dah kurang sbb baru tahu.

bagi aku ini perkara penting. masuk umur 6 bulan, anak kita dah develop another skill and another need. depa baru kenal makanan lain selain daripada susu.

6 comments:

Anonymous said...

emm.. bubur+kentang=gebu... agaknye mak aku sumbat ape kat aku sampe gebu cani ek..??? *t.e.k.a.s.i.a.p.a*

Anonymous said...

so sweet kan.. tgk anak membesar depan mata.. comel.

sit said...

me to enab,

muahahaha...ko tu part pipi jer gebu. part lain tak lak

sit said...

me to maman,

yup..it is.....it worths more than i can expected. Allah bagi kesempatan ni...alhamdullilah.

Angah said...

I pun masak bubur jugak.. nestum memang bith of my children tak nak..6 bulan lebih baru kenalkan ngan solid food.

tapi I ngelat ekekekek.. masak guna slow cooker... sangaaatttt la mudah. Semakin dia besar kurangkan air dan lebihkan beras... sekarang makan nasi lembik

I bagi juga tau foo fa minus the sugar.

Pureed vege n fruit for dessert tambah ngan EBM.

I can go on and on pasal memasak untuk baby nih ehehehe

sit said...

:)

tau foo fa baru jer cuba bagi kat amani and she likes it. ingatkan tak sbb dia memang tak mau benda manis but it suprised me when she ate a lots.

pure vege for desert? emm...might tried it for tomorrow. actually dah kering idea nak pelbagaikan makanan for my babies xpecially fifi yg dah tak berapa nak makan..