Wednesday, August 06, 2008

bila dah biasa


makcik sanniah (yg tolong kemaskan umah ak ni) menegur bila aku duk asyik korek telinga budak2 ni..."senangnya ... korek telinga budak2 ni ya. kalu budak lain dah meronta dah"


aku punya respon?


"dah biasa kut"


tapi bagi akula, sure budak2 lain yg sebaya depa ni senang jugak kut...kan?


i'm lucky coz i'm at home. 24 hours per day i'm stick to them like glue. so everything that i do i always get them involved (of coursela not everything right). maybe sbb bila aku nak korek telinga, i make sure amani and fifi were there with me. i always make sure they watched and make funny faces or voices while doing it. itupun sbb pernah terbaca dalam magazine
(time tunggu check up fifi dulu) that u need to get the kids involved with basic things.


so, everytime fifi and amani mandi, i make sure i brushed my teeth (sbb tu ubat gigi cepat abis). mcm fifi, setiap kali dia mandi, aku akan berus gigi. bila dia nak pegang, aku bagi berus gigi (cuma make sure dia tak masukkan dalam mulut jerla). so dia akan teruja and nak buat jgk. when she have her own teeth, we bought her own toothbrush (i'm sure every parents will do so) and let her brushed her own. most of the time, fifi gosok bottom teeth. gigi atas, dia tak pandai sangat so aku kena buat. make it fun- bagi dia lak gosokkan gigi kita. baru best bagi dia la sbb dia gelak.


today, i brushed for her. if i forgot she will go to the sink and pointing her finger at her brush. she let me brushed her bottom teeth, gigi atas susah skit sbb aku Terberus kuat and dia rasa sakit. so bila nak berus gigi atas tu, kenala berlakon skit (adakala ok, adakala not ok).


skrang turn amani lak. tapi amani ni lain pesyen skit. dia lebih suka layan air..huhuhu. takper...masih jauh perjalanan memberus gigi amani.


mek pun pernah cakap yg fifi and amani senang bila aku nak potong kuku depa. ada setengah budak, nak kena tunggu depa tido baru leh potong. entahla. maybe sbb aku selalu make sure amani ada kut bila potong kuku fifi. most of the time, aku tak paksa kalu fifi tak nak..aku tunggu dia hulur tangan dia. bila dia tak nak, aku buat2 potong kuku sendiri, she will let me on her own time. memang kena banyak sabau ler. selalunya aku akan potong bila M.I.C.K.E.Y M.O.U.S.E. on air..muahahahaa...menyenang kerja oden.


overall, i dont think my kids are special for these three cases. am sure budak2 lain pun senang utk berus gigi, korek telinga and potong kuku kan?


sbb bagi aku, tak kisahla kalu si ibu keja atau duk rumah,asalkan dia tahu spent some quality time with her kids, am sure everything will be ok. yg penting pendekatan yg digunakan.


bila dah biasa, budak2 pun tak rasa janggal nak buat or let us do it for them. cuma kena biasakan shj. kan?

1 comment:

Anonymous said...

Situasi fifi & amani sama mcm haziq n hariz..depa suka sgt 3 perkara tu, korek telinga, potong kuku & gosok gigi...lps gosok gigi, sengih...tanya kita..cantik x teeth dia...bab korek telinga lak mesti ada baby oil, baru leh korek telinga..kalo x haziq xnak.

Haziq & hariz's ummie